söndag 5 september 2010

Herren - Allas Vår Trädgårdsmästare

Vi börjar lära känna området som vi bor i. Vi hittar från och till kyrkan och in till stan och till stormarknaden och till de billiga mat ställena. Det finns så många olika alternativ på mat och det kostar inte alls mycket vilket är underbar för då kan jag äta mer ;)

Idag var vi på gudstjänst i församlingen och kyrkan vi kommer att tillbringa mest tid i. Underbar församling, inbjudande och öppen. Jag tror det kommer bli riktigt roligt att befinna sig där. Många ungdomar som är ivriga att tala engelska och som många gånger är mycket bättre än oss eftersom de studerar engelska vissa av dem. Jag kommer att trivas trots att allt kommer att vara på kinesiska. Det blir en trevlig utmaning.

Igår var vi ute och åt på Night Market som de kallar de. En plats där maten är billig och god mat och som bara har öppet under sena eftermiddagen och hela kvällen/natten. Det var en riktigt trevlig kväll med långa promenaden och goda samtal med nya vänner.

Tiden kommer att börja rulla på rätt bra nu när vi börjar ”arbeta” mer och det känns väldigt spännande. Pastorn talade idag om lärjungaskap, hur vi som kristna är menade till att hjälpa varandra vara dem bästa kristna vi kan vara. Och om hur vi ska uppmuntra och stödja varandra. Våga vara öppna med våra känslor och om vad vi tänker. Det kändes inspirerande och grundläggande. På så vis blir vi ett släkte, när vi lär känna varandra. Jag kände starkt att det är lite av vad vi gör här i Taiwan. Vi är här för att stärka andra och bli stärka själva i vår tro. UNDERBRT!

Filippperbrevet 2:13-15

Annars; vi har funnit en springbana bara en minut bort från där vi bor som vi ska försöka gå till och springa på när vi inte jobbar kvällstid. Det var som en oas mellan alla husen och det är väldigt vanligt att man är ute och rör sig om så bara lite på denna ön. Det håller folk friska. (det visste jag ju sedan innan, men det är som på ett mer naturlit sett här, inga måsten det finns som bara i kulturen).


I mig och utanför finner jag glädjeämnen

I mig och utanför finner jag kärlek utan ord

Som om jag vore en växt som får nya blad för jämnan

Sol – Värme – Kärlek – Ärlighet – Ödmjukhet

Vi växer av dessa.

Inom mig och utanför finner jag de som hjälper mig att ifrågasätta och våga vara jag

Inte utan motstånd, men med en underton av hopp.




"Night market" med vänner.


Vår genväg till kyrkan som vi hittade i går.


Böneämne: Att vi ska finna vår plats i församlingen så snabbt som möjligt. Och för att vår mentor ska få en fin vecka. Vi vill börja ta lektioner i kinesiska på universitet, att de ska fixa sig med de.

26° Taiwan
15° Stockholm


1 kommentar:

  1. Blanche, vilken otroligt fin blogg du har. jag läser den med stort intresse. Gunilla( Ellens mamma)

    SvaraRadera