tisdag 21 september 2010

Från Starbucks med känsla i tapeten


I dag besökte vi i Taipei med en lista av saker att hinna med innan solen gått ned. Och i Taipei går man över gatan på tid. Man har en egen sekundräknare vill säga, eller inte egen men typ. Tack Taiwans goverment för att ni gör livet mer underhållande för oss gångare. Och tack Ellen som illustrerar så fint hur man ska gå.

Denna rörelse tog ca 3 sekunder. Kan vara gött att veta.



Moon Festival? Det är En festival för att minnas Legenden om en kvinna som flög upp till månen och som blev gästad av en kanin. (Går att läsa om på Wikipedia) mer än så verkar det inte vara. Så i morgon slipper vi ha vår Sweden Night för att istället grilla järnet hett med massa mat. Vilket också är en tradition här i Taiwan på Moon Festivalen. Man grillar, äter "mooncakes" och ser på Månen. Det ska bli riktigt mysigt. Skolorna är lediga för att se på Månen och alla som är bortresta kommer hem för att se på månen tillsammans med familjen. Vilken fest.
Det ska faktiskt bli trevligt :)


Ellen avnjuter sin gelé efterrätt på den sena LunchMiddagMellanmål måltid. Blev inte så mycket ätande idag. Det var fanns andra viktiga saker på listan så som att fixa visum för den resterande delen av tiden vi vill stanna här. Det tog sin lilla tid för inget papper var dem rätta och än har vi inte fått till det men vet nu iaf hur vi ska gå till väga. Efter en lång dag och en sen frulle hamnade vi dock här på en väldigt fin liten restaurang med god mat och för alla utom för en, lagom god efterrätt.

Tankar från Starbucks

Jag känner insperationen, livsnjutningen flöda genom min kropp där jag sitter på ett Starbucks café lyssnandes på Jazz och skrivet i min nya fina skrivbok.
De senaste dagarna har jag drömt mig bort till New York, med dennes puls och höga skyskrapor. Det är som om min dröm blivit verklighet nu när jag sitter bland, höga hus, gula taxibilar och gröna träd längs gatorna. Jag tror jag blivit lite kär på nytt, kär i Taipei.

----------------------------------

När livet strålar samman med människor som inspirerar och glädjer Jaget,
fylls själen med tacksamhet och andningen blir lugnare.
När hjärnan fylls med drömmar och hjärtat hänger på
fylls lungorna med lycka och hatet står ensamt och tittar på.

-----------------------------------

Som utlänning i ett land långt borta från min vanliga verklighet,
växer mina tankars drömmar.
De känns mer verkliga och genomförbara på andra sidan jorden.
Som om insikten kommit och knackat på min dörr.


26° Taiwan
11° Stockholm

1 kommentar:

  1. Åh.. fint det verkar!! Från och med nu så ska jag komma ihåg att kommentera här ;). kram!

    SvaraRadera