lördag 23 januari 2016

Hemligheten i ett bis liv

Himlen är blå. Om marken ligger ett täcke av snö som låter blommorna vila under dova ljuda från människans ord. Flickan har tre mödrar som vaggar henne till sömns om natten. I trygghet kan hon somna in och vakna upp till en ny dag av möjligheter och hopp.

Jag läste mina egna ord igår och förundrades över minförmåga till att känna och leka med orden. I alla mina år har jag velat skriva för att orden i mitt huvud ska få er utrymme än bara i mitt huvud. Att formulera oklara ord och sätta ihop dem till så kallade meningar är roligt även om jag inte alltid förstår vad orden vill säga just i stunden. Genom att föra böcker, block eller papper på vad man tänker hjälper man hjärnan att andas och känslorna att fordas. Igår spelade jag med vårt band Khanevade som bestor av mig och Ola som grund och de senaste gångerna har våra vänner Jesper och Korn spelat med oss. Det hoppas jag blir fler gånger. Folketshus här i Hammarkullen har öppnanat ett café på bottenplan i deras lokaler vilket var platsen för gårdagens spelning. Mellan musiknummer lästes poesi upp av olika personer och spå oloka språk. En man läste en dikt med en sådan inlevelse att hela min kropp blev varm och glad. Efter en stund började han sjunga samma ord och då smälte min själ. Hans sköra stämma med en trohet på melodin och en fasthet i att förmedla en känsla fick mig att älska en medmänniska som jag aldrig träffat. Det är möjligt; Att älska utan att känna personen, något jag gillar starkt. Det var kulturnatten i Göteborg igår och Gloria hade satt ihop ett fint program där delar av Hammarkullens kulturarv delade med sig av sina verk på olika sätt. Jag blir glad av att bo i min satadsdel för det finns så mycket olikheter som jag inte vet om, men på tillställningar som dessa så tvingas vi alla ut för att dela med oss av våra skapelser. Mer av sådant. Mer av Folketshus åt folket. Café Hammarkullen ska bli mitt hak där jag träffar nya människor i området och får inblick i nya tankar och idéer för att skapa gemenskap.

Jag måste skriva mer.

Jag är som ett bi. Bär på en hemlighet som jag själv inte kommit fram till vad den gäller. Men i bibeln så står det att; den som söker ska finna. Nu har jag börjat söka efter den goda gemenskapens som finns mellan människorna i mitt område och tror och hoppas att jag ska finna, förhoppningsvis något oväntat och lärorikt. Jag har ju hela livet på mig att söka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar