tisdag 6 mars 2012

Pietism är Fromheten

Jag fick frågan här om veckan om jag är lycklig; Blanche är du lycklig frågade han mig. Mitt svar blev ett stark ja. Om nu lycka betyder att livet går mig väl, att jag har nära och kära nära, lär känna dem och mig själv bättre, utvecklar nya relationer och sätts i sammanhang där jag prövas och växer. Är det bra med dig? ; Det finns saker som är bra.

Igår gick jag på promenad tillsammans med en av mina nyaste vänner. Vi upptäckte nya platser inte långt från där jag bor och fick se solnedgången från ett högt berg. Vi talade om livet och om vart vi lägger fokus, hur vi lever det. Tanken på att dela livet med någon kom ofta upp och vi försökte tillsammans komma till insikten om att söka Guds rike först så ska vi få allt det andra också, det vi behöver vill säga. Det var en trevlig stund!

I samtal/ möte med några andra följdes mina ögon med tårar av lycka, lyckan över människor som finner och väljer att dela livet med en annan. Lyckan finns där, vi får dela andras lycka och göra den till vår.

Är du Lycklig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar